Navigatie

Vragen?

1. Vragen over de beschrijvingen in het boek.

2. Vragen over het tijdstip van uitgave van een nieuw boek.

3. Vragen over het gebruikte materiaal (wol, naald-dikte).

4. Hoe kan ik een persoonlijke vraag stellen?

5. Boekhandels en handwerkwinkels met vragen.

6. Hoe werkt de bestelpocedure en betaling?

7. Wat kost het verzenden binnen en buiten Nederland?

 

1. Vragen over de beschrijvingen in het boek.

 

  • Het haakwerk verloopt schuin, de vorm is niet zoals het hoort te zijn:

Het is heel belangrijk dat de manier van toeren sluiten goed gevolgd wordt.
Er zijn 3 manieren om een toer af te ronden:

  • Toer sluiten met een halve vaste op de eerste steek van deze toer en de toer erna starten met een startlosse. De startlosse wordt niet meegerekend in de toer.
  • Markeren en rondhaken: als de laatste steek van de toer gehaakt is wordt een markeerdraad neergelegd na deze steek en gewoon verder gehaakt op de volgende steek (dit is dan weer de eerste steek van de voorgaande toer waarop je haakt).
  • KEREN: draai het haakwerk om en haak op deze andere kant weer verder, er wordt niet rond gehaakt maar op en neer op de voorkant en achterkant van het haakwerk. Ook hier moet een startlosse gehaakt worden die niet mee telt in de telling van het aantal steken van de toer.

Welke van deze 3 manieren gehanteerd moeten worden bij het onderdeel van uw haakwerk staat vermeld bovenaan bij het onderdeel als het gehele onderdeel op dezelfde manier verloopt. Vaak moet tijdens het onderdeel de manier van sluiten veranderen en dan staat er tussentijds bijvoorbeeld vermeld; markeren en verder rond haken of KEREN of vanaf nu alle toeren sluiten met 1hv.
Meer hierover vind u in de basis werkbeschrijving die ik geschreven heb. Deze is te downloaden onder de knop download op www.haakpret.nl
 

  • Ik snap niet wat er bedoeld wordt in de beschrijving.

Voor een uitgebreide uitleg van de beschrijvingen in mijn boeken kunt u de gratis download raadplegen op www.haakpret.nl

1:  Lossenkettingen, waar dienen die voor, wat moet ik er mee?

De lossenkettingen zijn puur en alleen gehaakt om een stuk over te kunnen slaan in een toer, ze blijven ongebruikt aan de binnenkant van het oor zitten. Ik kies hier soms voor omdat ik het op dat moment niet mooi vind om te keren en op en neer te haken. Het haakwerk gaat er bij op en neer haken heel anders uit zien dan bij alleen maar rondjes haken.
Het haakwerk gaat een bepaalde richting uit als maar de helft van een toer haak. Om een deel van een toer over te kunnen slaan en van A naar B te kunnen komen los ik dit op met de lossenketting.

2:  Dierenkurk haken deel 1;

Oren van de muis blz 62:

De lossenkettingen zijn puur en alleen gehaakt om een stuk over te kunnen slaan in een toer, ze blijven ongebruikt aan de binnenkant van het oor zitten. U kunt op de onderste foto’s op blz 63  zien dat er een plooi in het oor ontstaat. Het oor wordt met de opening naar voren met de platgevouwen plooi op de kop vast gezet en daarna wordt de kant van het oor die tegen het hoofd zit wat hoger dan de plooi ook vastgezet op de kop zodat het oor niet te ver naar buiten zakt.

  • Het aantal steken dat aan het einde van de toer gehaakt zou moeten zijn is anders dan ik nu gehaakt heb?

Als er een door mij gemaakte fout ontdekt wordt na een nieuwe uitgave dan plaats ik de correctie meteen na het melden hiervan op mijn website http://www.haakpret.nl/nl/cms/correcties/
Als u denkt dat het een fout in de beschrijving is kijkt u dan alstublieft altijd even op deze pagina.
Als dit verschil niet vermeld staat dan kunt u teruggaan in de toer om te kijken of alles ook echt gehaakt is zoals vermeld in de toer.
Klopt het aantal gehaakte steken van de toer daarvoor met het totale aantal dat vermeld staat achter die toer?
Als dit ook prima is dan kunt u eens nakijken of u alle beschrijvingen goed begrepen heeft, zodat u ook echt haakt wat ik bedoeld heb in mijn beschrijvingen. Dit kunt u doen door in de basisbeschrijvingen na te kijken met welke beschrijving wat bedoeld wordt.
Als dit ook prima is dan kan het ook nog liggen aan het feit dat ik vaak gebruik maak van halve vasten in de beschrijvingen en deze moeten in de toer daarna ook als steek gezien worden, daar wordt dus ook op gehaakt. Maar een startlosse moet weer niet meegeteld worden.
Als dit alles geen oplossing biedt kunt u me mailen en aangeven waar u precies tegenaan loopt, dus welk boek, welke blz. en welke toer u niet vindt kloppen. Het is ook fijn als ik dan foto’s kan zien van uw haakwerk zodat ik beter kan analyseren waar het fout gaat.
 

  • Er staat aangegeven dat ik op de achterste lussen moet haken van toer 19 maar ik heb alleen maar achterste lussen op toer 20?


Dit is een denkfout bij veel mensen. Elke vaste die je haakt heeft 2 lussen als dakje. Als je in toer 19 vasten hebt gehaakt en daarna in toer 20 alleen maar op de voorste lussen van deze toer 19 moet haken dan blijven de achterste lussen van toer 19 over terwijl je denkt dat dit de achterste lussen zijn van toer 20.
Alles wat ik beschrijf is letterlijk bedoeld. Soms is het moeilijk om iets te beschrijven en dan gebruik ik veel toeren-nummers om letterlijk aan te geven waar op gehaakt moet worden. Het opzoeken van een toer gebeurd altijd vanaf toer 1, dus als iets gehaakt is met 98 toeren en er moet op toer 78 iets gebeuren dan kun je vanaf toer 98 terugtellen naar toer 78 of bij 1 beginnen te tellen.

 

2. Vragen over het tijdstip van uitgave van een nieuw boek.

  • Ik heb foto’s gezien van een ontwerp en kan geen boek vinden?

Soms ben ik zo enthousiast over een vers en nieuw ontwerp dat ik net bedacht heb dat ik hier al foto’s van plaats op bijvoorbeeld Pinterest. Dat betekent niet dat hier al snel een boek van uit gaat komen. Ik schrijf ook zelf de boeken en geef ze ook zelf uit.
Dit is een lang proces, een boek moet voldoende mooie ontwerpen bevatten en als het kan zonder fouten….
Na de ontwerpfase komt er een fase waarin de foto’s en lay-out gemaakt worden.
Kortom…voordat het boek klaar is gaat daar een hele tijd overheen.
Ik maak altijd op mijn site www.haakpret.nl of facebook-pagina www.facebook.com/haakpret bekend wanneer een boek uit komt.
Mocht u een mail willen ontvangen met meldingen wanneer een nieuw boek verschijnt dan kunt u een mail sturen naar info@haakpret.nl met in het onderwerp de vermelding: toevoegen aan de mailinglist. U krijgt dan bericht als er een boek uit komt.
 

  • Kan ik een digitaal bestand kopen (PDF):

Wij geven geen digitale bestanden uit van een onderdeel of een compleet boek.
Indien u een digitaal bestand heeft kunnen vinden dan is dit een illegaal ongeoorloofde scan van mijn boeken en dit is strafbaar. Ik heb hier nooit toestemming voor gegeven.
U kunt alleen maar boeken als een boek kopen en niet als PDF.
We hebben wel losse ontwerpen uitgebracht die niet in een boek verschenen zijn. Deze zijn als PDF te downloaden. Kijk hiervoor links in de knoppen rij bij PDF ontwerpen.
 

3. Vragen over het gebruikte materiaal (wol, naald-dikte).

  • Waarom staat er op mijn bolletje een ander advies voor de naalddikte dan in het boek?

Voor het haken van ontwerpen die niet opgevuld hoeven te worden is de advies-naalddikte op de wikkel van de bol prima. Wanneer je iets gaat haken dat nadien opgevuld moet worden is het belangrijk dat er stevig (strak) gehaakt wordt. Ten eerste is dit mooiere voor het behoud van de vorm van het haakwerk en ten tweede staat het haakwerk dan minder open waardoor de vulling gemakkelijker zichtbaar is.
 

  • Waar kan ik de geadviseerde wol kopen?

De wol die ik vaak gebruik voor mijn ontwerpen is het brede assortiment van Scheepjeswol.
Zij leveren diverse garens waaronder de Iceland wol (Lettlopi).
Op de website www.scheepjeswol.nl kunt u in uw omgeving de winkel zoeken die scheepjeswol garens verkoopt.
 

  • Ik heb garen over of juist te weinig gekocht, dit klopt niet met de geadviseerde aantallen.

Het is bijna onmogelijk voor iedereen een exacte opgave te doen voor het te gebruiken aantal bollen garen. Als je haakt met de geadviseerde naalddikte en geadviseerde garens kan het toch zo zijn dat je meer of minder wol nodig hebt. Dit ligt helemaal aan hoe strak je haakt. Ik probeer wel altijd ruimer aan te houden omdat ik zelf erg strak haak en dus minder verbruik dan de gemiddelde haakster.
 
 

4. Hoe kan ik een persoonlijke vraag stellen?

Als u er ondanks bovenstaande adviezen niet uit komt dan kunt u ons altijd bereiken via mail.
Omdat ik met Haakpret een heel klein team ben is er niet elk moment van de dag iemand beschikbaar om u persoonlijk te woord te staan.
De mail wordt dagelijks beantwoord, dus als u een vraag heeft stelt u die dan alstublieft in een mail die gericht is aan info@haakpret.nl
 
 

5. Boekhandels en handwerkwinkels met vragen.

Kan ik als retailer ook boeken rechtstreeks kopen bij Haakpret?
Wij zijn als zelfstandige uitgever Haakpret niet aangesloten bij het Centraal Boekhuis.
Het is wel mogelijk om onze boeken in grotere aantallen af te nemen tegen retail-prijzen.
Mailt u voor informatie hierover naar info@haakpret.nl
 

6. Bestelprocedure en betaling.


Kiest u de producten die u wilt aanschaffen door het aantal aan te geven en op voeg toe aan winkelwagen te klikken.
U komt in een scherm waarin u meteen kunt afrekenen of nog verder winkelen.
Heeft u per ongeluk 2 x hetzelfde artikel aangeklikt dan kunt u het aantal veranderen en op herberekenen klikken.

Kiest u het land waar de bestelling naar toe verstuurd moet worden bij versturen binnen.
De verzendkosten worden automatisch berekent aan de hand van het land waar naar toe verstuurd wordt.

Wilt u nog verder winkelen klik dan onder aan op Verder winkelen.
 
Is uw winkelwagentje naar wens gevuld, geeft u dan de betaalwijze aan en klik daarna op bestelling afronden.
 
Geef nu uw naam en adresgegevens op. Hier kunt u aanvinken of u onze nieuwsbrief wenst te ontvangen.
Klikt u dan op bestelling afronden.
 
Controleer uw bestelling en adresgegevens. U kunt hier ook uw bestelling afdrukken. Klik op bestelling bevestigen  en uw bestelling is geplaatst.

U komt dan als u gekozen heeft voor betalen via iDEAL in het scherm waarin u uw bank kunt kiezen om de betaalprocedure af te ronden.
U ontvangt een bevestiging van de bestelling per mail.

Betaalmethoden

Haakpret kent volgende mogelijkheden voor het afrekenen van uw bestelling:

  • VOORUITBETALEN

 
U kunt het totaalbedrag overmaken naar bankrekeningnummer
NL21 RABO 0105 0999 53
t.n.v.:  Haakpret

Klanten buiten Nederland (binnen de EU) kunnen hun betaling overmaken op rekeningnummer:

IBAN:   NL21 RABO 0105 0999 53
BIC/SWIFT:  RABONL2U
 
Let op: vergeet niet uw ordernummer te vermelden bij de betaling!

  • DIRECT  ONLINE  BETALEN  MET  iDEAL

 
Met iDEAL kunt u vertrouwd, veilig en gemakkelijk uw online aankopen afrekenen. U rekent af in uw vertrouwde internet betaalomgeving, op basis van specifieke beveiligingsmethodes van uw eigen bank. Als internet bankierder kunt u direct gebruik maken van iDEAL, zonder dat u zich daarvoor hoeft aan te melden. Kijk voor meer informatie op de website van iDEAL.

 
7. Wat kost het verzenden binnen en buiten Nederland?

 

VERZENDKOSTEN NEDERLAND brievenbuspakket:
Het tarief voor het versturen van een brievenbuspakje is: 3,95 euro.
Dit geldt voor alles wat door de brievenbus past.
Meer dan 2 boeken zullen dan ook per Pakketpost verstuurd worden. Hiervoor gelden andere tarieven.

 

VERZENDKOSTEN NEDERLAND pakket:
Het tarief voor het versturen van een pakket is: 6,95 euro.
 
 

VERZENDKOSTEN BUITENLAND pakket:
Elke bestelling buiten Nederland wordt verstuurd als Pakket.
Hiervoor geld per land een ander verzend-tarief.
Als u aangeeft tijdens het bestellen naar welk land het pakket verstuurd moet worden dan krijgt u automatisch te zien wat dit kost.
 
LEVERTIJDEN
Haakpret probeert uw bestelling binnen 3 werkdagen bij u te bezorgen. Dit is wel afhankelijk van welke betaalmethode u kiest.
Leveringen buiten Nederland worden meestal binnen 3-10 werkdagen geleverd.
U krijgt een traceer code waarmee u zelf het pakket kunt volgen.
 
BESTELLING ZELF AFHALEN
Het is mogelijk uw bestelling zelf af te halen in Veghel.
Zodra uw bestelling voor u klaarstaat nemen wij telefonisch of via de mail contact met u op voor een afspraak.
 
VERZENDING
Nadat het bedrag is overgemaakt en op onze rekening worden de artikelen verzonden.
De artikelen worden verpakt in een stevige envelop of doos zodat ze optimaal beschermd zijn tijdens transport.
Pakketjes worden verzonden met POSTNL.

 
 
WAT TE DOEN BIJ ANNULEREN OF RETOURNEREN


ANNULEREN
 
Het annuleren van een bestelling is, zolang deze nog niet is verstuurd, kosten loos.
Annuleert u de bestelling, nadat deze aan u verzonden is, dan dient u het pakket bij bezorging te weigeren. 

Indien Haakpret reeds een betaling van u heeft ontvangen, dan zullen wij de aankoopsom, na correcte ontvangst van de retourzending, aan u terugstorten. 
De gemaakte verzendkosten zullen hierop in mindering worden gebracht.
 
 
RETOURNEREN/AFKOELPERIODE
 
U heeft een afkoelingsperiode van 14 werkdagen om zonder opgaaf van redenen het product te retourneren, ingaande op de dag van levering. Uitzondering hierbij zijn speciaal voor u geassembleerde producten. Het product kan alleen ongebruikt en in de originele, onbeschadigde verpakking geretourneerd worden.
 
Wilt u de gehele bestelling retourneren? Reeds in ontvangst genomen artikelen dient u terug te sturen naar onderstaand retouradres. Haakpret zal de gehele aankoopsom, exclusief de berekende verzendkosten aan u terugstorten. Het product kan alleen ongebruikt en in de originele, onbeschadigde verpakking geretourneerd worden.
De verzendkosten voor het retourneren zijn voor uw rekening.
 
Ook bij het retourneren van een deel van uw bestelling zijn de verzendkosten voor uw rekening. De aankoopsom van het door u geretourneerde deel van de bestelling zal aan u worden teruggestort mits onbeschadigd retour ontvangen. De verzendkosten voor het retourneren zijn voor uw rekening.

Alle annuleringen, ruilingen en retourneringen dienen schriftelijk aan Haakpret  kenbaar te worden gemaakt. Dit kan via e-mail of per post. U dient hierbij in ieder geval uw volledige naam en order en factuurnummer te vermelden.

Voor het terugbetalen van reeds betaalde bedragen (bij vooruitbetalen) hebben wij tevens uw bankrekeningnummer nodig. Klanten uit België dienen tevens het IBAN en BIC/Swift nummer van hun eigen bank te vermelden.
Let op: het rekeningnummer dat u opgeeft voor de terugbetaling dient gelijk te zijn aan het rekeningnummer waarvan u de betaling aan Haakpret heeft gedaan. Dit i.v.m. eventuele fraude met terugbetalingen.
Eventueel reeds betaalde bedragen worden binnen maximaal 14 dagen aan u terugbetaald.
 
Retouradres:
 
Haakpret
Visven 8
5464 NK Veghel
NEDERLAND
       
   

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2017 Haakpret | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel